سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برترین برند های تولید کننده محصولات استیل در جهان

کاربرد ورق استیل دکوراتیو

    نظر

تزئینی یا همان دکوراتیو یکی از صدها مدل ورق استیل می باشد که دقیقاً زنگ نزن بوده و کارایی های مختلفی دارد از اساسی ترین ویژگی های این ور و آن را به اسم ورق تزئینی خوانده می شود.

ورق استیل به تنهایی یکی از محبوب ترین آلیاژهای حال حاضر جهان است. حال، اعمال یک سطح دکوراتیو روی آن، منجر به ایجاد ترکیبی فوق العاده به نام ورق استیل دکوراتیو می‌شود که استفاده‌های بی‌شماری در زمینه دکورسازی و تزئینی را به دنبال دارد و در بحث انتخاب مواد، بدون کوچکترین تردیدی گزینه‌ی اول طراحان و سازندگان می‌باشد.

ترکیب شیمیایی ورق استیل دکوراتیو از چه موادی است؟

در ابتدا ترکیب شیمیایی ورق استیل مورد بررسی قرار می‌گیرد. ترکیب شیمیایی این نوع ورق شامل درصد بالایی از آهن، حداکثر 2/1 درصد کربن و وجود عناصر کروم و نیکل در ترکیب آن است. در واقع کروم و نیکل باعث می شود این نوع ورق فولادی غیر فعال شود و مقابل خوردگی مقاومت بالایی داشته باشد و کاربرد گوناگونی در صنایع مختلف داشته باشد. لازم به ذکر است که وجود عنصر مولیبدن در ترکیب شیمایی این فلز نیز باعث می‌شود مقاومت بسیار بالایی در مقابل خوردگی به خصوص در محیط‌های اسید های کاهنده داشته باشد.

قیمت ورق استیل نیز به درصد مولیبدن و کروم وابسته است. افزایش درصد مولیبدن و کروم در آلیاژ، باعث افزایش قیمت ورق استیل می‌شود. همچنین ترکیب شیمیایی این فولاد براساس شرایط کاری آن تعیین می‌شود. در صنایع آشپزخانه و لوازم خانگی و صنعت و لوازم پزشکی بیشتر از این نوع ورق استفاده می‌شود. در محیط‌های اسیدی که به عنوان محیط خورنده شناخته می‌شوند و بحث خوردگی فلزات بیشتر اهمیت پیدا می‌کند، ورق استیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در محیط‌های آزمایشگاهی معمولا از ورق استیل استفاده می‌کنند. پروسه تولید ورق استیل نسبتا طولانی است. بایستی پس از آنکه در کوره‌های مخصوص این نوع فولاد ترکیب شیمیایی آن مشخص شد، ورق?های ضخیم آن بایستی طی 7 مرحله نورد شوند.

کاربردهای ورق استیل دکوراتیو در چه مواردی است؟

ورق استیل دکوراتیو با توجه به طرح و رنگ منحصربه‌فرد، جایگاه ویژه ای در بین معماران و طراحان نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها دارد. علاوه بر امور مرتبط با دکوراسیون و تزئینات، ورق استیل دکوراتیو در بسیاری از مکان‌های عمومی همچون فروشگاه‌ها، هتل‌ها و فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. یکی دیگر از کاربردهای این ورق‌ها، به‌کارگیری در ساخت اجزای کابین آسانسور است. صنایع ساخت لوازم خانگی نیز از دیگر واحدهای صنعتی هستند که از ورق استیل دکوراتیو در تولیدات خود استفاده می‌کنند.

  • روکش سقف تالارهای اماکن مذهبی و دیدنی
  • استفاده تزیینی در محیط های عمومی مثل مکان های هنری و پاساژها
  • استفاده تزیینی جهت نمای خارجی ساختمان‌ها و برج‌ها
  • استفاده در صنایع بسته‌بندی مواد غذایی
  • استفاده در هتل‌ها به صورت چشم نواز و تزیین بیشتر

انواع ورق استیل دکوراتیو چه هستند؟

انواع ورق دکوراتیو در طرح‌ها، درجه‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. چند مورد از انواع ورق استیل دکوراتیو به‌صورت زیر است:

  1. ورق استیل خشدار
  2. ورق استیل مشبک
  3. ورق استیل آیینه ای (تزئینی)

 مثل:

ورق استیل آینه‌ای طلایی، نقره‌ای، دودی و مسی

ورق استیل خش‌دار نقره‌ای

ورق استیل طرح‌دار طلایی و نقره‌ای

ورق استیل خشدار یکی از زیر شاخه های ورق استیل دکوراتیو است که محصولی جدید با ظاهری زیباست که از بدو ورود به بازار، تحولات  زیادی را در بازار به وجود آورد. خش های موجود بر روی این ورق استیل باعث زیبایی قابل توجه می شود تا جاییکه لمس این نوع از ورق استیل باعث ایجاد حس لطافت میگردد.
ورق استیل خشدار قیمت بالاتری نسبت به ورق استیل براق و مات دارد و علت آن هم هزینه هایی است که برای خش دار کردن و روکش دار کردن این نوع ورق استفاده شده است. سطح این  ورق ها دارای خش یکدست و یکنواخت است و همین عامل باعث زیبایی و جذابیت این نوع ورق ها می شود.

ورق استیل مشبک(پانچ)، با ایجاد سوراخ در ورق های استیل ساخته می شود که بنا به سفارش مصرف کننده در ابعاد مختلف و به صورت دایره ای شکل ایجاد می شود.

قیمت ورق استیل دکوراتیو بسته به گرید آلیاژی و فرآیندهای صورت گرفته روی سطح، متفاوت است. به عنوان مثال، ورق استیل دکوراتیو 304 نسبت به ورق استیل دکوراتیو 430 گرانتر است، چون در ترکیب شیمیایی ورق استیل 304 چیزی در حدود 8 تا 10 درصد عنصر گران‌قیمت نیکل وجود دارد که همین موضوع یکی از دلایل بالاتر بودنِ قیمت این آلیاژ نسبت به ورق استیل 430 (فاقد نیکل) می?باشد.

آلیاژهای ورق دکوراتیو گریدهای متنوعی دارند. اما اصلی‌ترین گرید این نوع ورق فولادی، آلیاژ 304 است.ورقاستیل304 ضد زنگ بوده، به آهن‌ربا جذب نمی‌شود و نگیر است. ورق استنلس استیل دکوراتیو معمولا از آلیاژ 304 تولید می‌شود. این ورق از قابلیت شکل‌پذیری و انعطاف پذیری بالایی نیز برخوردار است.

برای نمای بیرونی ساختمان‌ها از ورق‌های سری300 استنلس استفاده می‌کنند. هم‌چنین می‌توان از ورق گالوانیزه به جای ورق استیل استنلس استفاده کرد. قیمت ورق گالوانیزه معمولاً کمتر از ورق استیل است. بنابراین از لحاظ اقتصادی ورق گالوانیزه به‌صرفه خواهد بود. البته اصولاً افراد متخصص جنس ورق استیل دکوراتیو را تهیه می‌کنند.